SPØRSMÅL/SVAR: SUNNERE LIVSSTIL

For en drøy ukes tid siden fikk jeg følgende kommentar på bloggen:

"hvordan greide du å slanke deg så mye??? vil du lage et eget innlegg?"

Jeg ble vel egentlig gjort oppmerksom på kommentaren av kjære, som ved en anledning spurte meg om jeg hadde sett kommentaren på bloggen jeg hadde fått.. Neeei, måtte jeg jo så sant som det var bare si..
Han hadde også skrevet et  greit svar til vedkommede:

"ka slags kommentar e det? e vel bare å kutte ut eventuelt all den sjokoladen du spis? drikke vann, gå masse tura, ikke nokka hokus pokus"

Er jo helt enig i den kommentaren, men kan jo utdype det noe mere , så kanskje det er noen tips for vedkommede å hente. Må innrømme jeg får litt dragsug i magen av sånne kommentarer, fordi jeg rett og slett føler det er litt vanskelig å svare, også litt ekkelt når  folk påpeker stadig at man har gått ned i vekt (for så å alltid måtte forsvare seg selv.. man vil jo ikke folk skal tro man er syk eller noe! ) Er jo nesten som å påpeke at noen har lagt på seg..!

Jeg understreker samtidig jeg aldri har gått aktivt inn for å bli slankere, har bare endret livsstilen noe.
 Jeg kommer ikke til å oppgi noen vekttall i innlegget mitt for det er ikke viktig for andre å vite. 

Da jeg begynte å bli litt mer bevisst på tingenes tilstand var jeg litt overvektig ifølge BMI. 
Dette fant jeg ut var noe utrivelig, for jeg har tidligere  har hatt normal BMI en periode, og holdt meg der noen år, før det begynte å skli ut igjen med alt og brydde meg ikke særlig.

Men i 2010 ble jeg lei av å være lubben og begynte å gjøre noen små livsstilsendringer.

 
Sommeren 2009. Godt polstra på tusenfrydtur.. bilda knabba fra Eli.


 
Februar 2011. .


I april 2010 startet jeg å bli litt mere aktiv enn før. Jeg gikk MINST 30 minutter om dagen, men det endte ofte med ca 2 timer aktivitet- omtrent HVER DAG. Jeg var superaktiv, og hadde masse energi hver dag.
Jeg lagde meg først en gårute jeg tenkte skulle være en sånn søndagsrute- den gikk opp til storfjellet- men etterhvert ble det en hverdagsrute, og jeg ble hekta på å gå opp dit- og kunne gjerne finne på å gå opp dit 2 GANGER iløpet av et døgn.




Fra en av mine mange turer til storfjellet

Det var nydelig! Fin natur, og frisk luft. Det er viktig man finner sin ting å gjøre, at man trives med den aktiviteten man gjør!
Hele turen tok ca 90 minutter, og gav god kondisjonstrening. Da jeg hadde gått denne ruten en del ganger, så ble jeg ikke så veldig hverken svett eller tungpusten, jeg besteg storfjellet som ingenting. Siste turen i 2010 tok jeg 14. Desember, som tur nr 102.
I tillegg så jogget jeg gjerne 30-40 minutter rundt prærien, men absolutt ikke hver dag.
Brukte skritteller på mitt mest aktive, og den kunne ofte telle oppmot 27tusen skritt PR DAG!! Anbefalt mengde er 10tusen skritt pr dag.

Da jeg hadde gått 100 ganger opp til storfjellet , så regnet jeg meg frem til at jeg hadde tilbringt tilsammen 7 dager tilsammen på storfjellet- 1 uke iløpet av året! Fant også ut jeg hadde gått omtrent 700 km tilsammen, 70 mil!
Det er et stykke, som herfra til Narvik.

I tillegg ble jeg mer bevisst med meg selv og mat/godteri. Ikke godter hver dag, og ikke junkfood. Heller sunn og god kvalitetsmat. Om man ønsker å gå NED i vekt er jo det også enkel mattematikk: Man må forbrenne flere kalorier enn det man inntar, altså man må gå llitt i minus med kalorier om man skal gå ned i vekt.

Små ting i hverdagen kan utgjøre stor forskjell.
Man må for all del ikke være redd for å ta trappa om man vil holde vekta.  Jeg tar trappa uansett , det har blitt en god vane for meg. på jobb feks,  er en del trappetrinn om jeg skal gå fra 1.-5. etasje, og det er genial trening det for rumpe og lår.  Jeg tar kun heis om jeg MÅ, og det er en heller god vane!


Man må stifte et nærmere bekjentskap med trappa om man vil bli sunnere..

Man lar være å ta buss, og bruker heller beina man og spaserer dit man skal. Eventuelt kan man bruke sykkel, men det har ikke jeg brukt så veeldig mye.
Den har vært punktert siden 2008 da den ble stjålet fra meg mens jeg var på jobb på sykehuset, og en hviss en som greide å punktere den da jeg endelig fikk den igjen......
Men så kom pappa å fiksa den da hele fæmmern var hos meg sommern 2010 å hjalp meg å flytte fra ene enden av huset til andre, og da kunne jeg endelig ta ibruk sykkelen igjen;-))

For tiden så gjør jeg ikke så mye, det er vinter, og jeg gleder meg til sneen smelter å jeg kan starte opp igjen med trimming. Jeg trives ikke å trene på treningsstudioet her, det er så gammelt og slitt utstyr der.
Har vært på prøvetime der, og jeg holdt bare på å svime av der etter en tur på tredemølla.. :-p
Så ser frem til våren, gleder meg til å starte opp igjen med trim;-)


Mange klager på at de ikke får tid å gjennomføre de 30 minuttene med fysisk aktivitet iløpet av en dag- Men som en dyktig sykepleier på jobb sa så kloklig;

"Man har 1440 minutt i døgnet å ta av, og det å sette av 30 minutt av de 1440 minuttan iløpet av døgnet til å røre på seg seg litt , det bør kunne lett prioriteres"

Så det e faktisk snakk om å prioritere litt. Vil man ligge på sofaen å se på tvn i flere tima fremfor å gå seg en spasertur på en halvtime, da har man jo gjort sine prioriteringer.

Men en ting e ihvertfall litt negativt(men en bagatell i den store sammenhengen):

MAN BLIR PUPPELAUS !! Har lite puppa igjen nu..:P Har en plan da jeg er fornøyd.. ;-)


Det e sikkert veldig mye mer man kunne skrevet om, men temaet kosthold, slanking, trening e så stort, man må nesten bare sjøl se ka man vil gjøre med det. :-)


Har du noen spørsmål til meg? Fyr løs!

2 kommentarer

Malin

14.mar.2011 kl.23:18

Gud kor mye du har tatt av dæ! Heldig!!:)

Forfatteren av mitt liv

15.mar.2011 kl.01:43

Du har forandra dæ positivt masse, å det e så fint å se! :))

Skriv en ny kommentar

hits